الثلاثاء، 26 يوليو 2016

طريق النجاح - وداعاً يوتيوب | The road to success Goodbye YouTube

The road to success

Goodbye YouTube

طريق النجاح - وداعاً يوتيوب

انا شخص فاشل على اليوتيوب,

انا من افشل الناس على اليوتيوب!,

I am a failed person

on Youtube,

انا شخص فاشل على اليوتيوب
انا شخص فاشل على اليوتيوب

I am a failed person

on Youtube



شاهد الفيديو للتوضيح اكثر،



الطريقة كتابة؟


عندى 5 الف صديق على اليوتيوب


وعندى 5 الف صديق على الفيس بوك


وعندى 5 الف معجب على صفحة الفيس بوك


وعندى 100 متابع على تويتر


وعندى 4 مدونة بهم زيارة كويسة


وبعمل منتاج للفيديووبخليه اتش دى 1080


وبكتب اسم الفيديو صح ومجذب 100% 


وبكتب الوصف صح والكلمات الدلالية صح


وبعمل صورة مصغرة تكذب المشاهد


ورغم كل ده المشاهدة مش معدية 100 مشاهدة ليه؟





انا اقولك السبب ايه اولاً؟


1 الفيديو مش حصرى بمعنى ان انت مش اول واحد تعمل الفيديو


يعنى اغلب الناس (وانا منهم)

انك بتشوف فيديو لواحد مشهور وبتعمل زى الشخص ده


لازم تكون انت صاحب الفكرة الجديدة طيب وده ادور عليها فين يا عم!





انا اقولك شوف انت تخصصك ايه مثال؟


بتفهم فى التكنلوجيا والبرامج والويندوز والهاتف


او بتفهم فى الالعاب والترفيه


ولا بتعرف تمثل او تنشد او تقلد شخصيات كوميدية


او مهندس صوت او مهندس حسب مجالك انت


او شيف او طباخ


او رسام محترف


او مصور محترف


او مدون محترف


او استاذ لغة او رياضيات او تاريخ اى مجال فى المدرسة


او كاتب صحفى


او حتى دكتور


اللى نسيت اكتب تخصصه لا يزعل منى الانسان نساى


طيب مش عندك اى شئ من اللى فات انا اقولك بكل صراحة؟


سيبك من الانترنت وخليك فى عملك


لو عندى اى شئ من المذكور كمل معاى من فضلك


على حسب تخصصك اعمل فيديو وانصح الناس


اولاً انت اللى كسبان بجد


حتى لو مش هتكسب فلوس

هتكسب اصحاب ودعوة احسن من الفلوس


مع العلم الدنيا بدون مال مش لها لازمة


طيب صور فيديو بالوسيلة المناسبة لك


من على سطح المكتب البرامج كثيرة جداً على اليوتيوب


او من كاميرا او من كاميرا الهاتف


اى وسيلة على قد ايدك اتصرف


واعمل فيديو عن تخصصك فقط مفيش مانع


لو اتعلمت شئ جديد مش فى مجالك هم حاجه الاتقان بنسبة 80%


علشان اما حد يسالك تعرف تجاوب على السؤال


لاكن لو تخصصك هتعرف تجاوب بنسبة 100% طبعاً انا عارف يا عارف





واول سنة فى اليوتيوب او بلوجر مش تفكر فى الارباح؟!


انا اقولك ليه بكل بساطة لو بتفكر فى الارباح مش هتنجح ابداً خصوصاً فى اول سنة


ابنى عملك على الانترنت بجد وانتظر الربح الحقيقة مع تكون


قاعدة جمهورية كبيرة جداً علشان لا تكون فاشل زى انا


سبب فشلى على اليوتيوب عدم التخصص فى القناة


الصراحة انا كنت متخصص فى المزرعة السعيدة


بس مش بقدم جديد خالص للناس وكمان بخليهم يتعلمه الشفرات


ومش هيقدر يلعب بدون شفرات بعد كده

عن تجربة شخصية منى من عام 2012 حتى 2016


مش بتعرف تلعب غير بالبرامج والشفرات


هو لو انت لعبة قانونى مش هتوصل حتى لو مت مستوى 600





المهم علشان الموضوع مش يروح لبعيد


بعد ما كنت متخصص فى المزرعة والشفرات


لقيت نفسى بعمل فيديو وبتعب واعمل منتاج


وانشر الفيديو لاكن وبجيب مشاهدة حلوة


لاكن للاسف بعد غلق الثغرة او الشفرة

الفيديو ملوش ستين الف لازمة ههههههه


خصارة كبيرة جداً بجد وكمان الناس مش مشجعة مفيش حد


بيعمل مشاركة او اعجاب او حتى كلمة شكر للشخص اللى تعب


برضه فى اى مجال فى ناس كثيرة

تشاهد الفيديو وتخرج بدون كلمة شكر


يا اخى يا اختى ليه كده حرام عليكم كده (ميصحش كده)


المهم لا لليأس والدليل انى مكمل معاكم

حتى لو مش هيجيب الفيديو مشاهدة خالص


عادى هم حاجه كسبت ناس

اما اغيب بيسأله على واما امرض بيسأله على


هم حاجه محبة الناس كده اهم حاجه بجد وتبادل الاحترام بيننا


مكسب الفلوس هيسعدك فى عملك ووقتك اللى ضيعته فى عمل الفيديو


وعمل منتاج وكتابة المقال فى المدونة


وشراء دومين ودفع ايجار كل سنة للدومين


مش شرط مدونة لاكن علشان تكتسب زيارة للفيديو من كل كمان


الفلوس اللى باخذها حقى علشان اعلمك شئ جديد وانت جالس فى منزلك


بتعب وباخذ اتعاب التعب لاكن مش كويسة ارباح الانترنت فى البداية خالص


انا فتح القناة فى 2013 وما كنتش متأكد انى هربح شئ


واما اشتغلت فى القناة كويس اشتغلت عام 2015 فقط


باقى الوقت كان تسالى فى تضييع الوقت الصراحة


بس انا الان فاشل على اليوتيوب ليه بقولك كده


مش علشان احبطك لا

من المفروش 5 الف مشترك اقل شئ 1 الف مشاهدة صح


لاكن انا مش بكمل 100 مشاهدة علشان غيرت تخصيص القناة


وكانى بادء من عام 2016 علشان لا احد يتريق على


بحبكم اعمله بالنصائح وبلاش اتهام الناس وخلاص


وبلاش تبادل الاشتراكات








وبلاش تبادل الزيارة وبلاش تضغط على اعلانك


حتى لو عملت ناصح ودخلت من حاسوب ثانى


وضغط على اعلانك اليوتيوب هيعرف


وهيغلق قناتك او يعملك تعطيل تحقيق الدخل او مخالفة


خلى بالك واكسب حلال بلاش تغش خليك تاجر محترف


وفى الختام اتمنى ان ينال الموضوع اعجابكم


لا تنس التعليق اسفل المدونة بكلمة شكر


او كلمة نقد بكل احترام اقبل اى نقد بشرط احترام الاراء،


مع تحيات احمد ابو يوسف .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق